Zapsaný spolek Archetyp byl založen v roce 2006.
V roce 2007 Archetyp nabídl a vypracoval pro Magistrát hlavního města Prahy studii 17 vhodných míst pro farmářské trhy, určené pro přímý prodej čerstvých lokálních potravin. Na základě této studie jsme jako organizátoři pomohli farmářským trhům „na svět“. Od roku 2010 jsme zakládali a provozovali čtyři pražské trhy (Kubáň na Praze 10, Jiřák na Praze 3, Náplavka na Praze 2 a Heřmaňák na Praze 7).
Vypracovali jsme tržní řády, standardy a Kodex pro FT. Na Náplavce i na Jiřáku jsme založili tradici různých dalších eventů a slavností, od Piva na Náplavce po Den medu. Z party nadšenců nespokojených se stavem maloobchodní sítě v naší společnosti jsme se transformovali do profesionální produkční skupiny s jasným cílem, zkušenostmi a kreativním přístupem, čímž jsme inspirovali mnoho dalších organizací. Od roku 2009 jsme výrazně pomohli zlepšit vztah české veřejnosti k lokálním potravinám a vytvořili jsme stovky nových kvalitních odbytových míst pro řadu malých tuzemských producentů a zemědělců.
Naše krédo: Společnost nemůže zaručit práci každému, ale měla by si zachovat způsoby, jak využít všechny kreativní schopnosti své komunity. Farmářské trhy, jak se je snažíme organizovat, jsou pro nás malým ostrůvkem lidské svobody v tržním megasvětě, kde pravidla budou stále víc určovat globální společnosti a prodejní řetězce.
Farmářské trhy jsou odbytovým místem pro rodinné farmy, pro malé pěstitele nebo chovatele, pro malé výrobce, pro zajímavé food koncepty. Bez závratných nákladů jim živý trh umožní realizovat přímý prodej za přiměřené ceny, jednoduše a hned.
Živý farmářský trh pomáhá uchovat tradiční znalosti a pracovní postupy, které vznikaly celé generace. Podporuje ale i přirozenou lidskou pracovitost – umíte skvělé džemy, nebo pěstovat a vázat květiny, máte nějaký nový nápad? Pokud umíte něco, co má hodnotu, o co mají ostatní zájem a máte ve svém regionu autentický a dobrý farmářský trh, už třeba nepůjdete pro podporu nebo na pracák. Dobře fungující farmářské trhy proto chraňme, ubraňme pro ně trochu veřejného prostoru. Je to v zájmu společenství, ve kterém žijeme. Možnost nabídnout to, co umíme, tato možnost otevřená co největšímu počtu lidí, to určuje charakter našeho regionu. Místní produkty jsou investicí do budoucnosti.