Čeština English

O nás

Naše prezentace [pdf]

Zapsaný spolek Archetyp (původně občanské sdružení) byl založen v roce 2006. Jsme sdružení pražských občanů, kteří s obavami sledovali zavírání jedné pražské tržnice za druhou a zánik tzv. přímého prodeje od pěstitele k zákazníkovi. Zároveň jsme viděli, že supermarkety ovládly většinu maloobchodního trhu, ale že z nich mizí lokální česká zelenina a ovoce. A ta co tam je většinou už není tak čerstvá, jak bychom chtěli… Po zrušení poslední tržnice (Pankrác) jsme se zapojili do občanských iniciativ se snahou o nápravu kritického stavu, o návrat přímého prodeje, přímého kontaktu pěstitelů, chovatelů a zákazníků, a o návrat čerstvých lokálních potravin. Zkušenosti ze zahraničí (New York, Londýn, Vídeň, Berlín,…) ukazovaly, že „farmářský trh“ může být součásti moderního města. Zkušenosti nám také říkaly, že práce zemědělců a prvovýrobců v Česku je neviditelná, podhodnocená a zaslouží si větší společenský respekt. V roce 2007 Archetyp vypracoval pro Magistrát hlavního města Prahy studii, jejímž cílem bylo vytipovat v Praze vhodná místa, kde by se takové trhy mohly konat. Bylo jich vytipováno 17 a některé jsou dnes skutečně jako farmářská tržiště využita. Také jsme farmářskému trhu vypracovali standardy a od roku 2010 založili čtyři pražské trhy (Jiřák na Praze 3, Náplavka na Praze 2, Kubáň na Praze 10, Heřmaňák na Praze 7). 

Dnes navštěvují tržiště stovky a tisíce spotřebitelů. Pro nás je důležité, že FT existují a že dávají práci lidem žijícím obvykle mimo město a umožňují jim bez velkých nákladů realizovat přímý prodej za přiměřené ceny, bez zprostředkování obchodníkem. Lidem ve městě naopak přinášejí možnost nakoupit od prvovýrobců čerstvé a kvalitní lokální potraviny, setkat se s pěstitelem nebo výrobcem a díky přímému kontaktu spoluvytvářet a ovlivnit nabídku na trhu. Nakupování na trzích není sterilní záležitost, je to společenské setkání. Trhy přinášejí naději a soběstačnost zemědělským rodinám nebo malým kvalitním výrobcům, možnost uplatnit se v segmentu trhu, když ve většinovém systému obchodních řetězců pro ně nebývá místo. Trhy udržují přirozenou lidskou kreativitu nebo naopak tradice a dovednosti vznikající po celé generace.

Spolek dnes pracuje jako organizační a provozní struktura, snažíme se trhy organizovat a provozovat v rámci zásad, které jsme vytvořili a nabídli. K tomu je nutné partnerství místní samosprávy, protože trhy se většinou odehrávají na veřejném prostoru. Mezi našimi partnery jsou i profesní organizace (Asociace farmářských tržišť, Asociace soukromých zemědělců, Svaz ekologického zemědělství, Zelinářská unie, Ovocnářská unie a Českomoravská drůbežářská unie). Mediálním partnerem tržišť je Český rozhlas.
Snažíme se o trvalý rozvoj a dodržování pravidel, proto jsme založili také Asociaci farmářských tržišť České republiky.

Videa

Napsali o nás

Dokumenty

  Veterinární zpráva z 10. 11. 2010 (212,5 KiB, 5 103 stažení)