Čeština English
obrázek

Tuzemský původ zemědělských produktů a potravin prodávaných na farmářských trzích a skutečnost, že jde v drtivé většině případů o produkty, které nejsou součástí nabídky velkých obchodních sítí, jsou hlavními důvody, proč na těchto trzích nakupuje stále více spotřebitelů. Dokonce tak velké množství, že si tohoto vývoje všiml „velký potravinářský byznys“, a na pracně budované dobré pověsti tržišť a tržnic se snaží stále více a dlouhodobě přiživit.

Již několik let se na obalech značné části průmyslově vyráběných potravin používá grafika, která se snaží přesvědčit spotřebitele, že jde o produkty, které byly vyrobeny téměř podomácku z rostlin pěstovaných v idylické krajině nebo ze zvířat chovaných div ne po způsobu domácích miláčků. Také množství názvů potravin se snaží vzbudit dojem, že jsou vyráběny „tradičně“, čímž se ovšem nemyslí ani tak použité technologie, jako spíše prostředí maloprodukce, na hony vzdálené průmyslovému zpracování. Pojem „tradiční“ je totiž „dobrá značka“.

Nyní ale nastává další fáze – investoři, často i zcela nepolíbeni obory zemědělství a potravinářství, prezentují své projekty „nákupu farem“, obvykle doprovázené sliby investovat do koncentrace výrobců a prodejců potravin a převzít je pod svá křídla. To má mimo jiné v úmyslu společnost Brno Investment Group Petra Borkovce, která hodlá kontrolovat síť prodejen My food Market a Sklizeno. Nejnověji se pojmem „farmářské trhy“ hodlá zaštítit dokonce řetězec rychlého občerstvení McDonalds ve své propagační kampani „Na rovinu Tour“. A kdo ví, kolik jiných forem zneužití farmářských trhů je v nějakém dalším „podnikatelském šuplíku“.

Proti takovému zneužívání dobrého jména farmářských trhů se proto musí Asociace farmářských tržišť ČR (AFT) důrazně ohradit. „Podle předsedy AFT Jiřího Sedláčka totiž hrozí ztráta identity jak výrobců a prodejců potravin na farmářských trzích, tak i různorodosti jednotlivých trhů včetně neustále se měnící nabídky prodávaného zboží podle průběhu sezóny. „Unifikace nabídky, k níž při sjednocování a koncentraci do větších podnikatelských celků vždy dochází, jde zcela proti zájmu spotřebitelů, kterým vyhovuje pestrost, skutečně tradiční výrobní postupy i možnost neformálního kontaktu s prodejci na trzích. Právě proto k nám lidé chodí,“ tvrdí Jiří Sedláček.

Na farmářských trzích se navíc prodává především produkce z České republiky, zejména pak na trzích sdružených v AFT, kde je to dáno i přijatým (a dodržovaným) etickým kodexem. „Dovedu si představit, že v rámci zvýšení tržeb bude tlak na to, aby se na mnoha místech rozšířila nabídka také o výrobky, které nemají s naší tradicí ani deklarovanou kvalitou vůbec nic společného,“ domnívá se Jiří Sedláček. Drobní a střední výrobci potravin, malí pěstitelé a chovatelé i samotní organizátoři skutečných farmářských trhů by si tak neměli podle Jiřího Sedláčka tyto své aktivity ukrást velkým byznysem.

Více informací na www.aftcr.cz

Jiří Sedláček, AFT ČR, jiri@aftcr.cz

1 jahoda2 jahody3 jahody4 jahody5 jahod (zatím nehodnoceno)
Loading...
Příspěvek byl publikován v rubrice Aktuality, Komentář na aktuální téma. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.