Čeština English
obrázek

Rostoucí zájem spotřebitelů o kvalitní zemědělské produkty a potraviny s prověřeným původem od tuzemských pěstitelů a chovatelů se projevuje v postupném, ale stálém nárůstu tržeb na farmářských trzích – členů Asociace farmářských tržišť ČR (AFT ČR). I když ještě není v současné době znám konečný účet za letošní rok, lze předpokládat meziroční nárůst obratu při prodeji zboží na tržištích AFT zhruba o 10 až 15 procent.

„Přesto, že v oblasti zemědělství cítíme v současné době tlak na vyšší preferenci velkých zemědělských i potravinářských producentů, menším a středním výrobcům, kteří své výrobky prodávají  na trzích sdružených v naší Asociaci, se daří. V každém období roku máme zákazníkům co nabídnout, včetně stávajícího období před vánočními svátky,“ uvádí předseda AFT ČR Jiří Sedláček. Právě skutečnost, že se skladba prodávaných potravin na trzích v průběhu roku částečně obměňuje, je důkazem, že jde o čerstvé zboží vycházející ze sezónních možností. V současné době si mohou spotřebitelé na trzích AFT nakoupit mimo jiné širší spektrum masných výrobků, ovocné šťávy, ořechy nebo vánoční pečivo, jehož prodeje se počítají v jednotlivých prodejních dnech na stovky kilogramů. Podle nedávno zveřejněných dat serveru rohlík.cz v současné době nakupuje alespoň jednu farmářskou potravinu celkem 70 procent spotřebitelů v ČR, přičemž mezi základní důvody pro nákup patří český původ, kvalita a minimum chemie používané při jejich výrobě.

Zájem o nákupy na trzích AFT neroste jen v Praze, ale také například v Plzni. Tam se meziročně podle dosavadních předpokladů zvýší tržby přibližně o 15 procent, tedy asi o dva miliony korun, i když pozitivní vliv letos sehrál také přesun plzeňských farmářských trhů na frekventovanější místo. Potvrzuje to například Václav Silovský z Angusfarm Soběsuky, která na trzích nabízí vlastní hovězí maso plemene Angus. „Plzeňské farmářské trhy za poslední dva roky ohromně vyrostly. Když jsme na nich začali v roce 2011 prodávat, nevěřil jsem, že i v roce 2015 bude fronta lidí u našeho stánku a budeme dosahovat stále lepších tržeb. Naše produkty již mají své stále zákazníky, ale je bezvadné, že se na trhu objevují i stále noví milovníci fajnového jídla. Celkově se naše tržby meziročně zvýšily o zhruba 15 procent,“ říká Václav Silovský.

Existence farmářských trhů má také příznivý vliv na atraktivitu lokalit, v nichž probíhají. Při návštěvě trhů využívají jejich návštěvníci také dalších prodejních míst v okolí k nákupu zboží, které se na farmářských trzích neprodává, nebo k návštěvě přilehlých restauračních zařízení.

Jiří Sedláček

1 jahoda2 jahody3 jahody4 jahody5 jahod (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...
Příspěvek byl publikován v rubrice Aktuality, Komentář na aktuální téma. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.